Integracja sensoryczna

Nasze ciała i otoczenie wysyłają do naszych mózgów informacje za pomocą zmysłów. Przetwarzamy i organizujemy te informacje tak, abyśmy czuli się wygodnie i bezpiecznie. Dzięki temu jesteśmy w stanie odpowiednio reagować na konkretne sytuacje. To jest właśnie integracja sensoryczna.

Dr Ayres wykazała, że najwcześniej dojrzewające, najbardziej podstawowe zmysły: dotykowy, proprioceptywny i przedsionkowy odgrywają najbardziej zasadniczą rolę w rozwoju dziecka.

Jeśli dziecko wchodzi do kajaka, otrzymuje informacje od różnych zmysłów. Układ dotykowy mówi, że stopa znajduje się na dnie kajaka. Układ proprioceptywny informuje o pozycji mięśni i stawów. Układ przedsionkowy sygnalizuje, że środek ciężkości jest przesunięty i stoisz na ruchomej powierzchni. Wzrok określa, że kajak 0jest niżej niż nadbrzeże.

Jeśli integracja sensoryczna przebiega prawidłowo, to przetwarzanie i organizowanie informacji odbywa się automatycznie. Nie przeraża cię, że łódka się kołysze, bo możesz utrzymać równowagę, dokonując drobnych korekt odzyskujesz środek ciężkości. Masz wyczucie w którym miejscu usiąść i o ile przesunąć się, aby znaleźć się na środku siedzenia. Jeżeli procesy integracji sensorycznej nie zachodzą prawidłowo, dziecko może bać się wejść do łódki, czuć się w niej niepewnie. Podobnie jest z jazdą na rowerze czy ze wspinaniem na drabinkę na placu zabaw. 

Jeśli na wiele pytań załączonych poniżej odpowiesz „często”, warto zgłosić się z dzieckiem na badanie do terapeuty integracji sensorycznej.

Czy dziecko przejawia takie zachowania

często

czasem

nigdy

Duża motoryka

Wydaje się słabsze i męczy się szybciej niż inne dzieci w jego wieku

     

W porównaniu z innymi dziećmi w jego wieku trudność sprawia mu podskakiwanie, skakanie, przeskakiwanie lub bieganie

     

Sprawia wrażenie usztywnionego, porusza się niezgrabnie

     

Jest niezdarne, wydaje się nie wiedzieć, jak poruszać ciałem, wpada na różne przedmioty

     

Myli prawą i lewą stronę ciała

     

Waha się przed zabawą i wspinaniem się na placu zabaw

     

Niechętnie ćwiczy i uprawia sport, preferuje zajęcia przy stole

     

Z trudem uczy się nowych zadań ruchowych

     

Ma trudnoścci z rozhuśtaniem się, nie potrafi rytmicznie klaskać

     

Mała motoryka

Nieprawidłowo siedzi (osuwa się, opiera na ręce, głowę trzyma zbyt blisko zeszytu, nie pomaga sobie drugą ręka)

     

Nie lubi i ma problemy z rysowaniem, kolorowaniem, przerysowywaniem i wycinanie

     

Nieprawidłowo trzyma ołówek i często go upuszcza

     

Linie rysuje zbyt blisko siebie, koslawo, za słabo, za mocno, częściej niż inni łamie ołówek

     

Zbyt mocno ściska ołówek; szybciej męczy się podczas pisania i rysowania

     

Nie wie, która ręka lepiej mu się pracuje (dotyczy dzieci powyżej 6 roku życia)

     

Ma trudności z ubieraniem się, wkładaniem i zdejmowaniem ubrań, zapinaniem i rozpinaniem guzików i zamków oraz zawiązywaniem sznurówek

     

Dotyk

Odsuwa się przy delikatnym nawet dotyku

     

Nie trzyma rąk przy sobie, szturcha i popycha innych

     

Wciąż czegoś dotyka, uczy się palcami

     

Nie kontroluje swoich zachowań w grach i zabawach zespołowych

     

Unika wkładania rąk w substancje brudzące (glina, farby, papki)

     

Wydaje się nieświadome, że zostało dotknięte bądź popchnięte

     

Nie lubi przebywania w głośnym miejscu (zabawy w kręgu, przerwa, kawiarnia itp.)

     

Ruch i równowaga

Boi się ruchu w przestrzeni (np. na huśtawce)

     

Unika ćwiczeń wymagających równowagi, ma trudnosci z utrzymaniem równowagi

     

Lubi huśtać się, kręcić w kółko, skakać i odbijać

     

Ma trudności przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów

     

Często upada

     

Wymiotuje lub ma nudności podczas hustania, na karuzeli itp.

     

Ciągle jest w ruchu, nie potrafi usiedzieć w miejscu

     

Wzrok

Ma trudności z określeniem i dopasowaniem kolorów, kształtów i rozmiarów

     

Ma trudno?ci z układaniem puzzli i dopasowaniem klocków do otworów

     

Przekręca słowa i litery podczas pisania i czytania (po ukończeniu pierwszej klasy)

     

Jego oko nie podąża za poruszającym się przedmiotem lub za tekstem podczas czytania czy przepisywania

     

Słuch i mowa

Nie lubi wszelkich hałasów i głośnych dźwięków

     

Mówi niewyra?nie

     

Sprawia wrażenie, iż nie rozumie, co się do niego mówi

     

Zdaje się słyszeć dźwięki, na które inni nie zwracają uwagi, dźwięki łatwo go rozpraszają

     

Ma trudności z wykonaniem zadania wymagającego kilku czynno?ci

     

Emocje

Nie lubi i nie akceptuje zmian w codziennej rutynie

     

Łatwo popada we frustrację

     

Ma trudności z porozumiewaniem się z innymi

     

Jest impulsywne, nie zastanawia się, łatwo ulega wypadkom

     

Lubi przebywać i pracować sam, ostatecznie w małych grupach

     

Miewa częste zmiany nastroju, łatwo wpada w gniew

     

Bawi się samo

     

Ma trudności z właściwym wyrażaniem swych potrzeb

     

Unika kontaktu wzrokowego